Cerinte privind evidenta deseurilor pentru persoane juridice

Ordonanta de Urgenta 92/2021 privind regimul deseurilor a inlocuit Legea 211/2011 si obliga toate persoanele juridice cu activitate la sediu sau punct de lucru sa indeplineasca mai multe cerinte.

Definitii:

Producator de deseuri – orice persoana ale carei activitati genereaza deseuri (producator initial de deseuri) sau orice persoana care efectueaza operatiuni de pretratare, amestecare sau de alt tip, care duc la modificare naturii sau a compozitiei acestor deseuri; 

Colectare separata – colectarea in cadrul careia un flux de deseuri este pastrat separat in functie de tipul si natura deseurilor, cu scopul de a facilita tratarea specifica a acestora;

Gestionarea deseurilor – colectarea, transportul, valorificarea (inclusiv sortarea) si eliminarea deseurilor, inclusiv supervizarea acestor operatiuni si intretinerea ulterioara a aplasamentelor de eliminare, inclusiv actiunile intreprinse in calitate de comerciant sau broker;

Reciclare – orice operatiune de valorificare prin care deseurile sunt transformate in produse, materiale sau substrante pentru a-si indeplini functia lor initiala sau pentru alte scopuri. Aceasta include retratarea materialelor organice, dar nu include valorificarea energetica si conversia in vederea folosirii materialelor drept combustibil sau pentru operatiunile de umplere;

 

Unitatile carora li se aplica OUG 92/2021 sunt:

  • Unitatile de tip HoReCa (restaurante, cafenele, braserii, pizzerii, baruri, berarii, fast-food-uri, cofetarii, patiserii, ceainarii, terase, gradini de vara, unitati pentru organizarea evenimentelor etc)
  • Magazine ( Exemple: Alimentare, Haine, Electronice, Sali de jocuri etc)
  • Unitati sanitare ( cabinete medicale, cabinete stomatologice, spitale, cabinete veterinare etc)
  • Societati cu activitate de birou ( Exemple: cabinete de avocatura, contabiltate, societati pentru producerea de software etc)
  • Institutiile publice (primarii, unitati de invatamant, spitale etc)
  • Societati cu activitate de depozit
  • Societati cu activitati de productie (mobila, echipamente electrice, mase plastice)

Lista nu este exhaustiva, contine doar cateva dintre cele mai comune business-uri care trebuie sa se conformeze cerintelor OUG 92/2021 privind regimul deseurilor.

    

Legea cuprinde 5 cerinte:

  1. Identificarea si codificarea deseurilor generate in unitate.
  2. Colectarea selectiva a deseurilor generate;
  3. Predarea deseurilor generate catre parteneri ce valorifica sau elimina corect deseurile in functie de specificul acestora;
  4. Intocmirea si pastrarea evidentei gestiunii deseurilor generate;
  5. Raportarea anuala a evidentei gestiunii deseurilor catre ANPM;
 

 Dintre aceste cerinte, primele 2 cerinte trebuie sa le indepliniti prin consultarea listei de deseuri si prin contractarea unor societati care sa preia deseurile colectate, iar ultimele 3, le puteti rezolva cu ajutorul aplicatiei Registrul Deseurilor – aplicatie ce va ajuta sa intocmiti evidenta deseurilor si raportarea catre ANPM.

 
 

Cerinta 1 – Identificarea si codificarea deseurilor generate de societate

Toate societatile care intra sub incidenta OUG 92/2021 trebuie sa identifice toate tipurile de deseuri ce sunt generate din activitatea desfasurata si sa identifice codurile acestor deseuri din lista cuprinsa in 2014/955/UE.

Cele mai comune tipuri de deseuri generate de societati sunt:

– Deseuri menajere – (Deseuri municipale amestecate) – cod 20 03 01;

– Ambalaje de hârtie și carton – cod 15 01 01;

– Ambalaje de materiale plastice – cod 15 01 02;

– Ambalaje metalice – cod 15 01 04;

– Ambalaje de sticlă – cod 15 01 07.

 

Pentru a usura utilizarea aplicatiei, dupa ce adaugati un punct de lucru, va sunt atribuite automat aceste coduri de deseuri.

 

Cerinta 2 – Colectarea selectiva a deseurilor generate 

Dupa ce ati identificat deseurile generate in unitate, trebuie sa colectati separat aceste deseuri, in recipiente separate, iar aceste reciepeinte trebuie etichetate cu numele deseurilor ce se colecteaza in acele recipiete si cu codul acestora identificat la Cerinta 1.

 

 

Cerinta 3 – Predarea deseurilor generate catre parteneri autorizati pentru colectare, valorificarea /eliminarea acestora

Pentru a putea gestiona corect deseurile generate in societate, trebuie sa faceti contracte de predare a deseurilor catre societati autorizate pentru gestionarea corecta a acestor deseuri.

 

In cazul deseurilor menajere, aceste societati sunt societatile de salubritate ce la fiecare colectare rebuie sa va elibereze documentul numit Formular de incarcare – descarcare a deseurilor nepericuloase – Anexa 3.

Pe baza acestui document se intocmeste evidenta deseurilor si raportarea deseurilor la ANPM.

In cazul deseurilor reciclabile, aceste societati se pot identifica pe internet cautand colectori deseuri reciclabile in localitatea sau judetul in care activati.

 

 

Cerinta 4 – Intocmirea si pastrarea evidentei gestiunii deseurilor

Articolul 48 din OUG 92/2021 obliga toti producatorii de deseuri sa intocmeasca si sa pastreze evidenta gestiunii deseurilor generate.

Evidenta deseurilor generate se intocmeneste pe baza documentelor primite de la colectori/ transportatorii de deseuri sau intocmite chiar de dumneavoastra.

Datele de pe acest formular se pastreaza intr-un format tabelar la nivelul fiecarei luni si se centralizeaza la nivel de an pentru a se intocmi raportarea catre Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului  – formularul Proddes specific pentru generatorii de deseuri din aplicatia SIM a ANPM.

Aceasta cerinta se poate rezolva prin intermediul aplicatiei Registrul Deseurilor, aceasta facilitand introducerea datelor referitoare la deseurile predate intr-un timp foarte scurt.

Aplicatia genereaza raportul cu evidenta lunara a deseurilor generate conform specificatiilor legale, acest raport fiind cerut de in caz de control.

Controlul pentru evidenta gestiunii deseurilor se poate face de catre Garda Nationala de Mediu, Politia Romana, Jandarmeria Romana si Politia Locala.

 

 

Cerinta 5 – Raportarea anuala a evidentei gestiunii deseurilor catre ANPM

Acelasi articol 48 din OUG 92/2021 cere societatilor producatoare de deseuri sa raporteze anual pana la data de 15 martie pentru anul anterior evidenta gestiunii deseurilor generate.

Aceasta raportare se poate face direct pe email catre Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului sau prin intermediul aplicatiei SIM, dupa crearea unui cont in aceasta aplicatie si aprobarea contului de catre reprezentantii APM/ANPM.

Aplicatia Registrul Deseurilor faciliteaza raportarea deseurilor catre Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului, dumneavoastra putand sa trimiteti raportarea pe email apasand un singur buton.

Astfel indepliniti cerintele legale intr-un mod simplu si rapid, fara batai de cap si fara rapoarte tinute si actualizate in Excel.

Va puteti crea un cont in aplicatie apasand aici.

Declinarea responsabilitatii

Cu toate ca ne-am documentat si am incercat sa punem la dispozitia clientilor nostri o solutie cat mai completa si corecta, nu ne putem asuma posibile interpretari ale Comisarilor Garzii Nationale de Mediu.

In aplicatie exista ambele formate de raportare.

Vom continua sa urmarim noutatile pe care autoritatile le vor da publicitatii, urmand ca in scurt timp dupa acestea, daca este cazul, sa modificam aplicatia.

Daca aveti intrebari

Va rugam sa folositi chat-ul din dreapta jos sau sa ne scrieti la adresa de email [email protected]